ABD kamyon ve SUV’lar için yakıt ekonomisi standartlarını revize ediyor
Biden yönetimi, kamyonlar ve SUV’lar için yeni yakıt ekonomisi gereklilikleri belirleyerek 2031 yılına kadar galon başına ortalama 50,4 mil hedefliyor, bu da mevcut 39,1 mpg’den hafif bir artış anlamına geliyor. Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA) Cuma günü yaptığı açıklamada, başlangıçta önerilenden daha az katı olan yeni hedeflerin, Detroit Üçlüsü de dahil olmak üzere büyük otomobil üreticilerinin yoğun lobi faaliyetlerinin bir sonucu olduğunu duyurdu.
Revize edilen Kurumsal Ortalama Yakıt Ekonomisi (CAFE) standartları, NHTSA’nın 2032 yılına kadar 58 mpg’lik önceki projeksiyonundan bir uzlaşmayı temsil ediyor. Otomobil üreticileri, özellikle elektrikli araç üretimine geçiş için çalıştıkları için orijinal teklifin ulaşılamaz olduğunu savunmuşlardı. NHTSA sektörün endişelerini kabul ederek, üreticilerin bir yandan elektrikli araçlara geçerken diğer yandan büyük, yakıt verimliliği düşük hafif kamyonların üretimini durduramayacaklarını belirttiklerini ifade etti.
Çevre grupları, kirlilik ve iklim değişikliği ile mücadele için gerekli olanın gerisinde kaldığını savunarak gevşetilen standartlardan duydukları hayal kırıklığını dile getirdiler. Bu arada otomobil üreticileri, araç fiyatlarında önemli bir artışı önleyeceğine inandıkları bu kararı memnuniyetle karşıladı.
Nihai kuralın bir parçası olarak NHTSA, sektör üzerindeki mali yükü azaltması beklenen uyum cezalarını da ayarladı. Orijinal teklif beş yıl içinde 14 milyar dolar ceza ile sonuçlanacaktı ve Detroit Üçlüsü maliyetlerin çoğuyla karşı karşıya kalacaktı: General Motors (NYSE:GM) 6.5 milyar dolar, Chrysler’in ana şirketi Stellantis (NYSE:STLA) 3 milyar dolar ve Ford Motor (NYSE:F) 1 milyar dolar.
Bununla birlikte, yeni kural kapsamında, sektörün 2027’den 2031’e kadar toplam cezasının 1,83 milyar dolar veya çeşitli modellere bağlı olarak potansiyel olarak daha da az olması bekleniyor. GM’nin 906 milyon dolar, Stellantis’in 368 milyon dolar ceza ödemesi beklenirken Ford’un herhangi bir cezaya maruz kalmayabileceği belirtiliyor.
NHTSA’nın nihai kuralı ayrıca 2027 ve 2028 yılları için hafif kamyonlar için herhangi bir artış içermiyor ve 2029’dan 2031’e kadar sadece %2 artış gerekiyor. Buna ek olarak, ajans, ağır hizmet kamyonet ve minibüsleri için yakıt verimliliğini artırmaya yönelik yeni kuralları nihai hale getirerek, 2030-2032 yılları arasında yıllık %10 ve 2033-2035 yılları arasında yıllık %8 iyileştirme hedefliyor.
Bu karar, Başkan Biden’ın Kasım ayında yeniden seçilmeyi hedeflediği ve otomotiv işçileri ile sendikalarının desteğini almaya çalıştığı bir dönemde alındı. Yönetim, elektrikli araçlara verdiği destek ve daha sıkı araç düzenlemeleri nedeniyle Cumhuriyetçi aday Donald Trump’ın eleştirilerine maruz kaldı.
Otomotiv İnovasyonu İttifakı Başkanı John Bozzella, revize edilen kuralları överken, azaltılan cezaların çevreye ya da yakıt ekonomisine fayda sağlamayacağını ve fonları elektrikli araçların geliştirilmesine yönelik temel yatırımlardan uzaklaştıracağını belirtti.
Buna karşılık, Biyolojik Çeşitlilik Merkezi’nin Güvenli İklim Taşımacılığı Kampanyası Direktörü Dan Becker, NHTSA’yı otomobil üreticilerinin baskısına boyun eğmekle eleştirerek, nihai kuralın gaz tüketimini ve kirliliği azaltma konusunda taviz verdiğini ve temiz araç pazarında yabancı otomobil üreticilerine avantaj sağlayabileceğini öne sürdü.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.